sestava:
Petr Mucho Hošek
zpěv, basa
dále také: Maradonna
Jazz
v minulosti také:
Do řady!, Našrot, Michael’s Uncle
Dušan Lébl
zpěv, kytara
dále také: Apple juice
v minulosti také:
Mramor, Comtes
Martin Švec
bicí
dále také: Egotrip
v minulosti také: Apple
juice, Comtes, Ganyméd
bývalí
členové:
Adolf Vitáček – bicí
(1984 – 92)
Marek Sibřina – basa,
vokály (1984 – 85)
Martin Bíňovec – kytary
(1984 – 85)
Pavel Brož – basa (1985
– 91)
Jan Haubert – kytara
(1985)
Jitka Asterová – zpěv
(1985)
Jakub Čisťák Čistecký –
bicí (1986)
David Žižka – basa
(1986)
Miloslav Čermák – kytara
(1986)
Johny Chaos – kytary,
vokály (1988 – 95)
Jarda Stuchlý – bicí,
vokály (1992 – 95)
Filip Kolací – basa,
vokály (1992)
Petr Stanko – kytary,
basa, vokály (1992 – 95)
Ondřej Absolon – kytara
(1992)
Josef Kutnohorský – basa
(1993 – 95)
Zdeněk Petr – kytara,
vokály (1998-2010)
historie:
převzato z: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/punk2pol80let/kapely/plexis.php
a aktualizováno
Když v roce 1982 uslyšel
mladý vyšehradský teenager Petr Hošek z kterési zahraniční rozhlasové stanice
nahrávky kapely Buzzcocks, zpozorněl, a když se mu o něco později dostalo do
ruky první album Sex Pistols, byl definitivně ztracen. Jeho životní cesta se
před ním najednou narýsovala zcela jasně - bude punkerem. Co však dnes už
málokdo ví, je skutečnost, že vedle britských vzorů nadšeně poslouchal i české Abraxas
a že se dokonce na čas stal jejich „bedňákem“. Mezitím už ale v Praze kolem
sebe začal soustřeďovat své vrstevníky, kteří byli naladěni na stejnou vlnu
jako on – jednalo se asi o první pražskou, věkově skutečně autentickou bandu
pankáčů, nepočítáme-li ovšem jejich předchůdce - teenagery z Energie G. Ti však
většinou hráli na alternativních akcí pro starší, většinou máničkovské
publikum. Tato nová mládež punkem skutečně žila – vždyť z jedné skupinky lidí
se etablovalo hned několik punkových skupin (např. Suchý mozky, Kečup, A 64,
Mrtvý miminka). Pro mladé rebely prostě neexistovalo nic jiného, jenom punk,
pivo, pogo a skejt. A překvapivě také intelektuální prostředí kavárny Slávia,
kde se začali scházet.
Takže bylo už jen otázkou času, kdy i sám
Hošek, už tehdy přezdívaný „Sid“ (podle basáka Sex Pistols Sida Viciouse),
založí nějaký ten drsný punk band. Ač o tom přemýšlel už někdy v polovině roku
1983, měl již vymyšlený název a dokonce sehnal i lidi, kteří by do toho šli s
ním, stále nemohl najít toho správného bubeníka, který „se s tím nesere“. Toho
objevil až v Ádovi Vitáčkovi a tak někdy až v polovině roku 1984 byla teprve
skupina kompletní. Hošek ji pojmenoval připraveným názvem Plexis (v prvních
měsících ještě s dodatkem PM – „punk music“), který později vysvětloval tak, že
si vzal prostě názvy svých oblíbených skupin Sex Pistols a Exploited, některá
písmena vyházel a zbytek smíchal dohromady.
Premiéru si tato kapela
odbyla v srpnu
Do roku 1985 vstoupili Plexis ve trojici, když
se místo odpadlíků Sibřiny a Bíňovce k Hoškovi a Vitáčkovi připojil
baskytarista (bývalý zvukař) Pavel Brož. Zajímavostí možná je, že v tomto
období si s kapelou několikrát zazpíval a zahrál na kytaru jako host i zpěvák
souboru Visací zámek Jan Haubert. Za celý následující půlrok skupina odehrála
snad šest koncertů (mj. přehlídka v Ostrově n. Ohří) a to většinou s F.P.B. a
MM, jenomže v momentě, kdy už to vypadalo, že se rozjede, se její členové
pohádali a z Plexis zbyl jen „Sid“. Ten stačil ještě sehnat hudebníky na
poslední koncert na Opatově v únoru 1986 (sestava: Hošek – voc, Jakub „Čisťák“
Čistecký – ds, David Žižka – bg, Miloslav Čermák – g), ale od té doby na další
skoro tři roky o bandu nebylo nic slyšet. Byla to škoda, protože kupříkladu
červencová punk akce v pětaosmdesátém na pražském parníku „Hudební parník
Vltava“ (rarita: s Plexis j.h. vystoupila dnešní herečka Jitka Asterová) nebo
punk fest ve Staré Lysé (září 1985, s kapelou si zazpíval italský student
Giuseppe Velena), na kterých mj. Plexis také vystupovali, jsou dodnes pokládány
za jedny ze základních českých punkových koncertů.
Hudba, s kterou skupina v tomto období
vyrukovala, neměla moc blízko k onomu stylu 77, tak jak jej prezentovali třeba
Sex Pistols, ale spíše se blížila k neopunkovému modelu ála Exploited. Texty,
jež většinou dodával Hošek, byly jednoduché a zaobíraly se hlavně klasickým
punkovým syžetem – hospodou, pivem, ptákovinami, horrorovými tématy (snad pod
vlivem účasti „Sida“ jako komparsisty při natáčení amerického filmu „Howling“),
a vztekem na okolní netolerantní společnost.
Apropó k poslednímu sousloví;
Hošek ve svém bydlišti slul jako celkem schopný pořadatel mejdanů – to mu
nakonec vydrželo dodnes – což ovšem znamenalo vysněný ráj pro tzv. „malého
českého práskače“, takže jak punker „Sid“, tak i jeho kamarádi to mnohokrát
odnášeli při výsleších na Stb. A když se k tomu připočetly průsery, které měli
samotní Plexis už jen svojí existencí, byl to ze strany Moci celkem slušný
psycho-atak. Z případných postihů se pak punkýši vyvlékali jedinou a
nejúčinnější zbraní proti fízlům – nechávali si dělat tzv. „papíry na hlavu“, a
tak valná většina pražských pankáčů alespoň jednou za život navštívila
psychiatrický ústav v Bohnicích.
Následující období členové Plexis prožívali
různě. Vitáček si na pár koncertech zabubnoval s Haubertovou náhradní verzí
„visáčů“ V.Z. (také Brož si nimi občas zabasoval) a v roce 1988 dokonce
spoluzaložil hardcore band F.A.S. (pozdější Orlík), zatímco „Sid“ Hošek se jen
tak poflakoval (podle svých slov dával dohromady různé verze Plexis, ale vždy
neúspěšně – v jedné z nich se objevil prý i basista Tří sester „Ing. Magor“
Doležal). Občas zajel na androšskou akci ale hlavně – čekala ho vojna, stejně
jako mnoho jeho punkových vrstevníků. Narukoval na podzim
V létě 1988 ještě stále jako člen Do řady! se
opět potkal s Vitáčkem a párkrát si zazkoušel na basu v nově vzniklém bandu
Wanastowi vjeci, kde Áda tehdy bubnoval. Nu a na podzim si v rámci říjnového punkového
parníku s Vitáčkem a basistou P.B.CH. zahrál pár věcí od starých Plexis, což ho
vedlo k myšlence tento svůj starý soubor znovu obnovit. Oslovil tedy bývalého
basáka Pavla Brože (zrovna ukončil svoje působení v androši Národní třída),
kytaristu Jana Jukla, zvaného „Johny Chaos“ (ex-P.S., ex-Suicidal Commando) a
samozřejmě Ádu Vitáčka. Sám se postavil za mikrofon a tak tedy od konce roku
1988 začali Plexis znovu působit.
Jenže najednou už to byla trochu jiná hudba. Hoška
punk stále bavil, ale jelikož ve stejném čase, kdy obnovil Plexis, začal hrát
na baskytaru u HC-party Michael´s Uncle (společně s Johnym Chaosem), se mu
náhle otevřely i jiné hudební obzory – pod vlivem členů této skupiny začal
poslouchat věci od Sonic Youth, Butthole Surfers a dalších. Navíc sám kytarista
Johny Chaos více tíhnul k jinému typu bigbítu než punk (nezapomeňme na jeho
zkušenosti v hardcore-metalu Sucidal Commando), takže celkové vyznění nového
soundu Plexis se silně posouvalo směrem od punku někam do metalovějších poloh.
Hoška v té době hodně oslovily také kapely jako Guns´n´Roses a Cult, a bylo
jasné, že stylizace jeho i celé kapely bude vycházet z těchto jmenovaných
formací. Žádné ježky a číra na hlavách, ale pořádné mařeny, hodně šátků a
odedneška mi neříkejte „Sid“, ale „Axl“!
Proto, když Plexis
začali znovu vystupovat, znamenalo to pro některé jejich bývalé fanoušky šok.
Ze starých předělaných věcí, byl ještě ten punk slyšet, ale ta tam byla ona
instrumentální bezradnost prvního období. Skupina se představila s takřka
profesionálním vybroušeným soundem, v němž „…kytara je od prvního do posledního
taktu sólovým nástrojem desky. Hutná v riffech, nezdržuje se dlouhými logickými
sóly, technická místa vyhrává s lehkostí a jinak si kvičí, skuhrá a prská jako
raněný vorvaň, kde chce.“ (Vojtěch Lindaur, Rock & Pop, 1990). Pro toto
období jsou typické skladby jako třeba „Půlnoční rebel“, „Televize“, „Ona neví
o co jde“ nebo předělávka od Hoškových oblíbených Ramones „Svět jsou bary“.
Tato nová poloha kapely také hodně lidí
nadzvedla. I když Plexis nadále vystupovali na punkových akcích (vzpomeňme
např. Punkeden), jejich inklinaci k street-rockovému stylu „new rebels“ mnoho
pravověrných punkerů nezkouslo – např. uznávaný brněnský hardcoreový publicista
Luboš Vlach napsal ve svém fanzinu Šot (1990) zcela jednoznačně: „…Řeknu vám
svůj názor na Plexis: - rock´n´rollovej švindl. New rebels je pěknej vopruz.“
Skupině samotné to však vůbec nevadilo a do další dekády vplula s velkými
nadějemi.
Na začátku devadesátých let se Plexis nadechli
skoro ke stejnému náporu jako rozjetá Lucie, s níž také absolvovali turné jako
předkapela. To je již na světě debutová deska Půlnoční rebel pod produkční
taktovkou Miloše Dodo Doležala. Největšími hity jsou zcela jednoznačně Půlnoční
rebel a Svět jsou bary. Rok na to je již připraven materiál pro druhou desku,
ovšem kapela se rozpadá. Album White Killer točí v sestavě Hošek – zpěv,
Johny – kytary, Jarda Stuchlý (Michael’s Uncle) – bicí a Filip Kolací na basu.
Mezi dvanáctkou streetrockových skladeb se objevuje cover Back in USSR od
Beatles, titulní píseň pojednává o bílém zabijáku – pervitinu, jemuž většina
kapely divoce holdovala. Brzy kapelu opouští Kolací, místo basáka však přichází
zakladatel Michael’s Uncle Petr Stanko coby druhý kytarista. Album III má
s punkem již pramálo společného, obsahuje jak popové melodie, tak hutné
metalové riffy. Po předskakování legendárním Ramones v pražské Lucerně
Hošek kapelu rozpouští. Po Plexis byl na koncertě házen toaletní papír.
Hošek se pak věnuje rozjíždějící se pražské
taneční scéně, ovšem brzy se mu po živém hraní a punku vůbec zasteskne. Trojice
Hošek – Dušan Lébl – Martin Švec se postupně sehrává, dává do kupy repertoár
pro nové album. Deska vychází v druhé polovině roku
Na plakátech na Rock for People v roce
2004 již lze ale opět jméno Plexis nalézt; na začátku října je pak pražský klub
Abaton svědkem oslavy 20. výročí vzniku kapely. Plexis se pomalu ale jistě
vrací do hledáčku festivalových promotérů, v listopadu 2005 odehrají
v pražské Akropoli svůj údajně 1000. koncert. Na začátku následujícího
roku pak náklonnost Mucha k taneční hudbě vyústí v živá vystoupení
Plexis na tanečních party Plastique. V únoru 2007 Hošek slaví
v pražském Retru svoje 40. narozeniny, z koncertu je pořízen vcelku
slušný video záznam. V dubnu je spuštěn nový web. Plexis opět hojně
vystupují, stále častěji se diskutuje o nové desce, ta je však zatím stále
v nedohlednu. V roce 2009 vychází u příležitosti 25. výročí prvního
koncertu kompilace Best of 25 let a své čtvrtstoletí kapela v listopadu
oslaví festivalem spřátelených kapel v pražském KC Vltavská. Na letní
festivaly rok nato vyjíždí již s prvními kusy z chystané desky Vohul
to! Ta má vyjít v červnu 2011.