sestava:
Petr Mucho Hošek
zpěv, basa
dále také: Maradonna Jazz
v minulosti také: Do
řady!, Našrot, Michael’s Uncle
Dušan Lébl
zpěv, kytara
dále také: Apple juice
v minulosti také: Mramor,
Comtes
Martin Švec
bicí
dále také: Egotrip
v minulosti také:
Apple juice, Comtes, Ganyméd
bývalí
členové:
Adolf Vitáček – bicí (1984 – 92)
Marek Sibřina – basa, vokály (1984 – 85)
Martin Bíňovec – kytary (1984 – 85)
Pavel Brož – basa (1985
– 91)
Jan Haubert
– kytara (1985)
Jitka Asterová – zpěv (1985)
Jakub Čisťák Čistecký – bicí (1986)
David Žižka – basa
(1986)
Miloslav Čermák – kytara
(1986)
Johny Chaos – kytary,
vokály (1988 – 95)
Jarda Stuchlý – bicí, vokály (1992 – 95)
Filip Kolací – basa,
vokály (1992)
Petr Stanko – kytary,
basa, vokály (1992 – 95)
Ondřej Absolon – kytara (1992)
Josef Kutnohorský – basa
(1993 – 95)
Zdeněk Petr – kytara,
vokály (1998-2010)
historie:
převzato z: http://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/punk2pol80let/kapely/plexis.php
a aktualizováno
Když v roce 1982 uslyšel
mladý vyšehradský teenager Petr Hošek z kterési zahraniční rozhlasové stanice
nahrávky kapely Buzzcocks, zpozorněl, a když se mu o
něco později dostalo do ruky první album Sex Pistols,
byl definitivně ztracen. Jeho životní cesta se před ním najednou narýsovala
zcela jasně - bude punkerem. Co však dnes už málokdo ví, je skutečnost, že
vedle britských vzorů nadšeně poslouchal i české Abraxas
a že se dokonce na čas stal jejich „bedňákem“. Mezitím už ale v Praze kolem
sebe začal soustřeďovat své vrstevníky, kteří byli naladěni na stejnou vlnu
jako on – jednalo se asi o první pražskou, věkově skutečně autentickou bandu pankáčů, nepočítáme-li ovšem jejich předchůdce - teenagery
z Energie G. Ti však většinou hráli na alternativních akcí pro starší, většinou
máničkovské publikum. Tato nová mládež punkem
skutečně žila – vždyť z jedné skupinky lidí se etablovalo hned několik
punkových skupin (např. Suchý mozky, Kečup, A 64, Mrtvý miminka). Pro mladé
rebely prostě neexistovalo nic jiného, jenom punk, pivo, pogo
a skejt. A překvapivě také intelektuální prostředí
kavárny Slávia, kde se začali scházet.
Takže bylo už jen otázkou času, kdy i sám
Hošek, už tehdy přezdívaný „Sid“ (podle basáka Sex Pistols Sida Viciouse), založí nějaký ten
drsný punk band. Ač o tom přemýšlel už někdy v polovině roku 1983, měl již
vymyšlený název a dokonce sehnal i lidi, kteří by do toho šli s ním, stále
nemohl najít toho správného bubeníka, který „se s tím nesere“.
Toho objevil až v Ádovi Vitáčkovi
a tak někdy až v polovině roku 1984 byla teprve skupina kompletní. Hošek ji
pojmenoval připraveným názvem Plexis (v prvních
měsících ještě s dodatkem PM – „punk music“), který
později vysvětloval tak, že si vzal prostě názvy svých oblíbených skupin Sex Pistols a Exploited, některá
písmena vyházel a zbytek smíchal dohromady.
Premiéru si tato kapela
odbyla v srpnu
Do roku 1985 vstoupili Plexis
ve trojici, když se místo odpadlíků Sibřiny a Bíňovce k Hoškovi a Vitáčkovi
připojil baskytarista (bývalý zvukař) Pavel Brož. Zajímavostí možná je, že v
tomto období si s kapelou několikrát zazpíval a zahrál na kytaru jako host i
zpěvák souboru Visací zámek Jan Haubert. Za celý
následující půlrok skupina odehrála snad šest koncertů (mj. přehlídka v Ostrově
n. Ohří) a to většinou s F.P.B. a MM, jenomže v momentě, kdy už to vypadalo, že
se rozjede, se její členové pohádali a z Plexis zbyl
jen „Sid“. Ten stačil ještě sehnat hudebníky na
poslední koncert na Opatově v únoru 1986 (sestava: Hošek – voc,
Jakub „Čisťák“ Čistecký – ds, David Žižka – bg, Miloslav
Čermák – g), ale od té doby na další skoro tři roky o bandu nebylo nic slyšet.
Byla to škoda, protože kupříkladu červencová punk akce v pětaosmdesátém na
pražském parníku „Hudební parník Vltava“ (rarita: s Plexis
j.h. vystoupila dnešní
herečka Jitka Asterová) nebo punk fest ve Staré Lysé
(září 1985, s kapelou si zazpíval italský student Giuseppe
Velena), na kterých mj. Plexis také vystupovali, jsou
dodnes pokládány za jedny ze základních českých punkových koncertů.
Hudba, s kterou skupina v tomto období
vyrukovala, neměla moc blízko k onomu stylu 77, tak jak jej prezentovali třeba
Sex Pistols, ale spíše se blížila k neopunkovému modelu ála Exploited. Texty, jež většinou dodával Hošek, byly
jednoduché a zaobíraly se hlavně klasickým punkovým syžetem – hospodou, pivem, ptákovinami, horrorovými tématy
(snad pod vlivem účasti „Sida“ jako komparsisty při
natáčení amerického filmu „Howling“), a vztekem na
okolní netolerantní společnost.
Apropó k poslednímu sousloví;
Hošek ve svém bydlišti slul jako celkem schopný pořadatel mejdanů – to mu
nakonec vydrželo dodnes – což ovšem znamenalo vysněný ráj pro tzv. „malého
českého práskače“, takže jak punker „Sid“, tak i jeho kamarádi to mnohokrát odnášeli při
výsleších na Stb. A když se k tomu připočetly
průsery, které měli samotní Plexis už jen svojí
existencí, byl to ze strany Moci celkem slušný psycho-atak. Z případných
postihů se pak punkýši vyvlékali jedinou a
nejúčinnější zbraní proti fízlům – nechávali si dělat
tzv. „papíry na hlavu“, a tak valná většina pražských pankáčů
alespoň jednou za život navštívila psychiatrický ústav v Bohnicích.
Následující období členové Plexis
prožívali různě. Vitáček si na pár koncertech
zabubnoval s Haubertovou náhradní verzí „visáčů“ V.Z. (také Brož si nimi občas zabasoval) a v roce
1988 dokonce spoluzaložil hardcore band F.A.S.
(pozdější Orlík), zatímco „Sid“ Hošek se jen tak
poflakoval (podle svých slov dával dohromady různé verze Plexis,
ale vždy neúspěšně – v jedné z nich se objevil prý i basista Tří sester „Ing.
Magor“ Doležal). Občas zajel na androšskou akci ale
hlavně – čekala ho vojna, stejně jako mnoho jeho punkových vrstevníků.
Narukoval na podzim
V létě 1988 ještě stále jako člen Do řady! se
opět potkal s Vitáčkem a párkrát si zazkoušel na basu v nově vzniklém bandu Wanastowi
vjeci, kde Áda tehdy
bubnoval. Nu a na podzim si v rámci říjnového punkového parníku s Vitáčkem a basistou P.B.CH. zahrál pár věcí od starých Plexis, což ho vedlo k myšlence tento svůj starý soubor
znovu obnovit. Oslovil tedy bývalého basáka Pavla
Brože (zrovna ukončil svoje působení v androši
Národní třída), kytaristu Jana Jukla, zvaného „Johny Chaos“ (ex-P.S., ex-Suicidal Commando) a samozřejmě Ádu Vitáčka. Sám se postavil za
mikrofon a tak tedy od konce roku 1988 začali Plexis
znovu působit.
Jenže najednou už to byla trochu jiná hudba.
Hoška punk stále bavil, ale jelikož ve stejném čase, kdy obnovil Plexis, začal hrát na baskytaru u HC-party Michael´s Uncle (společně s Johnym
Chaosem), se mu náhle otevřely i jiné hudební obzory – pod vlivem členů této
skupiny začal poslouchat věci od Sonic Youth, Butthole Surfers a dalších. Navíc sám kytarista Johny Chaos více
tíhnul k jinému typu bigbítu než punk (nezapomeňme na jeho zkušenosti v hardcore-metalu Sucidal Commando), takže celkové vyznění nového soundu
Plexis se silně posouvalo směrem od punku někam do metalovějších poloh. Hoška v té době hodně oslovily také
kapely jako Guns´n´Roses a Cult, a bylo jasné, že stylizace jeho i celé kapely bude
vycházet z těchto jmenovaných formací. Žádné ježky a číra
na hlavách, ale pořádné mařeny, hodně šátků a odedneška mi neříkejte „Sid“, ale „Axl“!
Proto, když Plexis začali znovu vystupovat, znamenalo to pro některé
jejich bývalé fanoušky šok. Ze starých předělaných věcí, byl ještě ten punk
slyšet, ale ta tam byla ona instrumentální bezradnost prvního období. Skupina
se představila s takřka profesionálním vybroušeným soundem,
v němž „…kytara je od prvního do posledního taktu sólovým nástrojem desky.
Hutná v riffech, nezdržuje se dlouhými logickými
sóly, technická místa vyhrává s lehkostí a jinak si kvičí, skuhrá a prská jako
raněný vorvaň, kde chce.“ (Vojtěch Lindaur, Rock
& Pop, 1990). Pro toto období jsou typické skladby jako třeba „Půlnoční
rebel“, „Televize“, „Ona neví o co jde“ nebo předělávka od Hoškových oblíbených
Ramones „Svět jsou bary“.
Tato nová poloha kapely také hodně lidí
nadzvedla. I když Plexis nadále vystupovali na
punkových akcích (vzpomeňme např. Punkeden), jejich
inklinaci k street-rockovému stylu „new rebels“ mnoho pravověrných
punkerů nezkouslo – např. uznávaný brněnský hardcoreový publicista Luboš Vlach napsal ve svém fanzinu Šot (1990) zcela jednoznačně: „…Řeknu vám svůj
názor na Plexis: - rock´n´rollovej
švindl. New rebels je pěknej vopruz.“ Skupině samotné
to však vůbec nevadilo a do další dekády vplula s velkými nadějemi.
Na začátku devadesátých let se Plexis nadechli skoro ke stejnému náporu jako rozjetá
Lucie, s níž také absolvovali turné jako předkapela. To je již na světě
debutová deska Půlnoční rebel pod produkční taktovkou Miloše Dodo Doležala.
Největšími hity jsou zcela jednoznačně Půlnoční rebel a Svět jsou bary. Rok na
to je již připraven materiál pro druhou desku, ovšem kapela se rozpadá. Album White Killer točí v sestavě
Hošek – zpěv, Johny – kytary, Jarda Stuchlý (Michael’s Uncle) – bicí a Filip
Kolací na basu. Mezi dvanáctkou streetrockových
skladeb se objevuje cover Back
in USSR od Beatles, titulní píseň pojednává o bílém zabijáku – pervitinu, jemuž
většina kapely divoce holdovala. Brzy kapelu opouští Kolací, místo basáka však přichází zakladatel Michael’s
Uncle Petr Stanko coby druhý kytarista. Album III má
s punkem již pramálo společného, obsahuje jak popové melodie, tak hutné
metalové riffy. Po předskakování legendárním Ramones v pražské Lucerně Hošek kapelu rozpouští. Po Plexis byl na koncertě házen toaletní papír.
Hošek se pak věnuje rozjíždějící se pražské
taneční scéně, ovšem brzy se mu po živém hraní a punku vůbec zasteskne. Trojice
Hošek – Dušan Lébl – Martin Švec se postupně sehrává,
dává do kupy repertoár pro nové album. Deska vychází v druhé polovině roku
Na plakátech na Rock for
People v roce 2004 již lze ale opět jméno Plexis nalézt; na začátku října je pak pražský klub Abaton svědkem oslavy 20. výročí vzniku kapely. Plexis se pomalu ale jistě vrací do hledáčku festivalových
promotérů, v listopadu 2005 odehrají v pražské Akropoli svůj údajně
1000. koncert. Na začátku následujícího roku pak náklonnost Mucha
k taneční hudbě vyústí v živá vystoupení Plexis
na tanečních party Plastique. V únoru 2007 Hošek
slaví v pražském Retru svoje 40. narozeniny,
z koncertu je pořízen vcelku slušný video záznam. V dubnu je spuštěn
nový web. Plexis opět hojně vystupují, stále častěji
se diskutuje o nové desce, ta je však zatím stále v nedohlednu. V roce
2009 vychází u příležitosti 25. výročí prvního koncertu kompilace Best of 25 let a své čtvrtstoletí
kapela v listopadu oslaví festivalem spřátelených kapel v pražském KC
Vltavská. Na letní festivaly rok nato vyjíždí již s prvními kusy z chystané
desky Vohul to! Ta má vyjít v červnu 2011.